خواب آلودگی طول روز درمحل کار، افزون برکاهش کارایی، خطر ابتلا به یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مغزی را افزایش می‌دهد.

کارشناسان هشدار می‌دهند افرادی که به دلیل کم خوابی یا بدخوابی در طول روز، درمحل کار خود دچار احساس خواب آلودگی می‌شوند، سه برابر بیشتر از سایرین درمعرض خطر ابتلا به آلزایمر قراردارند.

پژوهش درباره احساس خواب آلودگی درطول روز و خطر ابتلا به آلزایمر به وسیله محققان دانشگاه جان هاپکیز و موسسه ملی پیری آمریکا انجام شده است.

محققان دریافتند خواب آلودگی طول روز، اثر‌اتی فوق العاده خطرناک بر سلامت افراد داشته و سبب ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌ها می شود، نتایجی که با بررسی روی ۱۲۳ داوطلب درطول ۱۶ سال آزمایش به دست آمده است.

این پژوهش نشان می‌دهد خواب، اثری فوق العاده مهم بر سلامت بدن انسان دارد. بر اساس پژوهش‌های پیشین عواملی چون؛ رژیم غذایی، ورزش، انجام فعالیت‌های شناختی، چون حل جدول، برطرف کردن مشکل کم شنوایی و بهبود قدرت بینایی درجلوگیری از ابتلا به آلزایمر اثربخش است، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهند اهمیت به خواب و داشتن خواب به اندازه نیز اثری فوق العاده در پیشگیری از آلزایمر دارد.

محققان با بررسی رروی داوطلبان درطول سال‌ها، دریافتند آن عده از داوطلبان که در طول روز حالت خواب آلودگی داشتند درسال‌های آتی بیشتر به بیماری آلزایمر مبتلا شده اند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند در زمان خواب آلودگی پروتئین سمی بتاآمیلیوئید به میزانی بیشتر درمغز تولید می‌شود و از این رو خطر ابتلای افراد به بیماری آلزایمر افزایش پیدا می‌کند.

مطالعه برروی مبتلایان به آلزایمر نشان می‌دهد بیشتر این افراد دچار مشکل کم خوابی و یا بی خوابی هستند.

به نظر می‌رسد همزمان با تشدید علامت‌های بیماری، فرد قابلیت خواب واستراحت را از دست داده و این اتفاق سبب پیشرفت بیماری در وی می‌شود.

یکی از دلایلی که اعضای خانواده درنگهداری از سالمندان مبتلا به آلزایمر دچار مشکل می‌شوند، بی خوابی سالمندان به ویژه درشب است که نیازمند مراقبت دائم از آن‌ها می‌شود.

محققان اعتقاد دارند تولید پروتئین‌های سمی درمغز مانع از ایجاد احساس خواب آلودگی وخواب رفتن سالمند مبتلا به آلزایمر می‌شود.
هنوز راهکاری قطعی برای درمان بیماری آلزایمر کشف نشده است و تنها دارو‌ها از پیشرفت سریع آن می‌کاهند.

برای جلوگیری از حالت خواب آلودگی که زمینه ساز ابتلا به آلزایمر می شود کارشناسان توصیه می‌کنند افراد شب‌ها به میزان کافی استراحت کنند، درساعت معین شب‌ها به خواب روند، صبح برای برطرف شدن حالت خواب آلودگی استحمام با آب سرد انجام دهند، مصرف صبحانه کافی، انجام ورزش صبحگاهی، شست و شوی صورت با آب سرد، نوشیدن قهوه و چای تا پیش از ساعت ده صبح، صرف میوه و آبمیوه‌های طبیعی درطول و خودداری از نشستن پشت میز برای ساعت‌های طولانی می‌تواند حالت خواب آلودگی را برطرف کند.

احساس خواب آلودگی درطول روز به دلایل مختلفی روی می‌دهد، گاهی اوقات مصرف برخی دارو‌ها به ویژه دارو‌های خواب آور، آنتی هیستامین ها، داروی‌های ضد تشنج و مواردی ازاین دست سبب خواب آلودگی افراد درطول روز می‌شود که دراین زمینه لازم است با پزشک متخصص مشاوره انجام شود یا زمان مصرف دارو دگرگون شود تا فرد درطول روز حالت خواب آلوده نداشته باشد.

کارشناسان همچنین به افرادی که به دلیل بیدارماندن درطول شب برای انجام کار‌های مختلف صبح‌ها دچار خواب آلودگی می‌شوند توصیه می‌کنند شب‌ها به میزان کافی استراحت کنند و برنامه ریزی مناسب داشته باشند تا درصبح دچار خستگی و کسالت نشوند.

اشتراک این خبر در :