آیا چند همسری دوای درد افزایش تجرد در جامعه است که برخی در حال تبلیغ برای این امر هستند و صداوسیما هم آنها را حمایت می‌کند؟

اقدامات موسسه حیات حسنی در شهر قم چند روزی است که حسابی سرو صدا به پا کرده است. اقداماتی که مدافعان جدی دارد و با پشتیبانی صدا و سیما سعی دارد اهداف خود را دنبال کند.

ماجرا از کجا شروع شد؟

روز گذشته بود که بنر فراخوان کارگاه مهارت‌های چندهمسری در تهران در فضای مجازی منتشر شد و حواشی آن نیز به وجود آمد؛ کارگاهی رایگان که قرار است الزامات تشکیل خانواده‌های چندهمسری، احکام فقهی خانواده‌های چندهمسری و مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری آموزش دهد و البته ظاهرا پنجمین کارگاه است که با این موضوع برگزار می‌شود.

**برای شرکت کنندگان سورپرایز داریم !!

اما این موسسه گویا یک سورپرایز هم برای مردان متاهل مشتاق به چندهمسری دارد؛ بر اساس گفته برگزارکنندگان این کارگاه‌ها، در آخر این کارگاه‌ها اساتید برای مردان متاهلی که شرایط و زمینه را داشته باشند برای اختیارکردن همسر دوم وساطت خواهند کرد!

البته متولی امر می‌گویند که بنا دارند که همسر اول رضایت داشته باشد ولی در خصوص اینکه چطور متوجه این رضایت می‌شوند، می‌ گوید؛ ما که خدمات پس از فروش نداریم!

آنطور که ایرنا گزارش می‌دهد ؛ یکی دیگر از متولیان این کارگاه‌ها می‌گوید: ما سوپر میلیاردرهایی را داریم که بندگان خدا، دوست دارند که زندگی دوم تشکیل بدهند، سفره‌ دیگری را پهن بکنند اما، جریان فرهنگی غرب زده، فمنیست‌های غرب‌گرا و البته فمنیست‌های مذهبی و حتی مسجدی به همراه قانون ظالمانه‌ای که ایجاد شده، مانع از این واقعیت مهم (چندهمسری) در جامعه ما شده‌اند.

حجت‌الاسلام عسگری معتقد است مخالفت با چندهمسری، ظلم به آقایان و زنان بدون همسر است!

سیده راضیه حسینی از دیگر مسوولین این پروژه “فرهنگی” در توئیتی به طرح این مضوع با تیتر ” چرا فعالان مطالعات زنان، مشکلات بخشی از جامعه زنان را نادیده می گیرند؟” می‌پردازد:

صدا و سیما هم حمایت می‌کند!

حجت‌الاسلام‌‌ والمسلمین قاسمیان مدیر حوزه علمیه‌ مشکات و مسئول قرارگاه جهادی امام رضا که معروف به روحانی خوش صدا است در برنامه ” بدون توقف ” در شبکه سه استارت این موضوع را می‌زند و البته معتقد است که قصد ترویج این مسئله را ندارد! وی که عضو بنیاد ملی خانواده نیز هست، می‌گوید: به ازدواج مجدد خیانت نگوییم، بلکه این مسوولیت پذیری است!

وی معتقد است؛ اگر زنان همسرچندم را با «پیردختران ازدواج‌نکرده» مقایسه کنیم، رضایت زنان همسرچندم بیشتر است.

تعدد زوجات از منظر قرآن

ازدواج و تولید نسل امری کاملا طبیعی و حقی است که خداوند برای بندگان خود در نظر گرفته تا به کمال رسیده و انسانیت آنها تمام گردد. از جمله مسائل عمده‌ای که اسلام آن را تأیید کرده، مسأله ازدواج مکرر و چند همسری است، البته مسأله تعدد زوجات ابتکار اسلام نیست، بلکه در بین اعراب جاهلی و ملل مختلف غیر عرب به شکل حرمسرا وجود داشته است، به طوری که بعضی بت‌پرستان هنگامی که گرایش به اسلام یافتند، بیش از ده زن در خانه داشتند، اسلام تنها آن را محدود کرده و شرایطی را برای آن تعیین نموده است.

یکی از مواردی که قرآن کریم تعدد زوجات را تجویز کرده است آیهٔ ۳ سوره نساء می‌باشد که چنین می‌فرماید: و ان خفتم الا تقسطوا فی الیتامی فانحکوا ماطاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع… در آیه مذکور دو نکته مهم نهفته است؛ یکی اینکه تعدد زوجات مشروط به توانایی می‌باشد و دیگری اینکه اجازهٔ چنین امری مربوط به مواقع غیرعادی است که به طرفین زن و شوهر عارض می‌شود مانند:جنگ، مرض، فلج اعضاء، شدت مصائب، قتل و غارت، سرپرستی خانواده‌های ایتام، تجارت و بازرگانی، مسافرت ممتد و غیره که رخصت چنین حقی را می‌دهد و گرنه سعادت در وحدت و یک زنی است، چراکه سعادت و اساس زناشویی بر اساس عدالت است که جامعهٔ آفرینش بدان بسته است و آن هم با یک زن کافی است و گسترش عدالت در بیش از یک زن برای هر کس ممکن نیست. از طرفی حوادث اجتماعی و سوانح فکری بشر گاهی او را دست خوش مشکلاتی می‌نماید که ثانیاً و بالعرش مجبور به تجدید فراش می‌شود و گرنه اصلاً همان یک زن کافی است.

آسیب‌های روانی چند همسری

آثار روانی چند زنی برای زنان معمولا بسیار شدید بوده و تا جایی پیش می رود که ممکن است باعث ایجاد اختلالات روانی از قبیل افسردگی و اختلالات اضطرابی شود.

** چند زنی اصولا عامل از هم پاشیدگی خانواده ها و طلاق می‌شود.

** احتمال انتقال بیماری های مقاربتی و ایدز در خانواده های چند همسری بالاست. کافی است یک نفر در چنین خانواده ای مبتلا به بیماری باشد و این بیماری از طریق مرد به سایر همسران منتقل می شود.

** چندزنی باعث می شود به زن احساس بی کفایتی و احساسات مرتبط با نادیده گرفته شدن دست دهد .

**خشونت های خانگی و ایجاد حسادت و رقابت میان زنان اصولا شایع می باشد.

**در مواردی که زنان چند همسر دارند، مسائل مرتبط با حسادت جنسی و احساس مالکیت بر زن دیده می شود. این حسادت ها چالش، دعوا و تعارض ایجاد می کنند و آرامش خانواده را برهم می زنند.

**آمار خودکشی در زنانِ خانواده های چند همسری بالاتر می باشد.

**علاوه بر تاثیرات گفته شده، رقابت های همسران و تنش ها و اضطراب هایی که زنان تحمل می کنند بر رفاه و آسایش کودکان تاثیر می گذارد. کودکان نیز ممکن است درگیر رقابت های مادران خود شوند، اضطراب و افسردگی در کودکان این خانواده نشان دیده می‌شود.

واکنش طیبه سیاووشی؛ مشمئز کننده است

طیبه سیاوشی نیزدراین زمینه با بیان اینکه گفتن برخی از حرف‌ها مشمئز کننده است، به «ایران» می‌گوید: بعضی‌ها دنبال دردسر‌های جدید هستند، چند همسری درعرف و فرهنگ ایرانی جایی ندارد و نمی‌دانم این کار و حرکت، توطئه چه کسانی است؟

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌افزاید: چندهمسری نه دستور اسلام است و نه درآن تجویز شده، نه در شرع چنین حکمی آمده است و نه در فرهنگ ما جایی دارد. وی درادامه اظهار می‌دارد: طرح بحث چند همسری در جامعه موجب نگرانی مادران و همچنین خانواده را با بحران هایی مواجه می کند که هزینه اجتماعی زیادی را به جامعه تحمیل می کند به نظر من برنامه‌های ما باید درجهت تحکیم بنیان خانواده و تقویت پیوند بین افراد باشد نه در جهت تهدید خانواده.

البته طرح این موضوع برای بار اول نیست که مطرح می‌شود و به دفعات در برهه‌های مختلف مطرح شده است . شاید برای آنکه سیاستگذاران این رویه بازخورد جامعه را ببنند تا بتوانند برای اهداف خود برنامه ریزی کنند.

علما بر استحباب اکتفاء به یک همسر اجماع کرده‌اند

سال ۹۷ از دیگر دفعاتی بود که این موضوع مطرح شد؛ در همان سال نیز مروجین این دیدگاه در پی این بودند که اثبات کنند که این مسئله با شرایط امروز مطابقت دارد و مثل موارد مشابه سعی کردند که از دیدگاههای مقام معظم رهبری استفاده خود را ببرند. این در حالی بود که در همان سال یعنی فروردین ۹۷ آیت‌الله کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این ارتباط گفت: نظر آیت‌الله خامنه‌ای ‌این است که تعدد زوجات جایز است اما استحباب ندارد. وی ادامه داد: این نظر دارای پشتوانه قوی فقهی میان متقدمین و برخی معاصرین است. براین نظر و بر استحباب اکتفاء به یک همسر، شیخ طوسی ادعای اجماع کرده است.بیشتر بخوانید

** آمارها مروجین چندهمسری مطرح می شود، صحت ندارد

سایت جماران نیز در یادداشتی که از یک جامعه شناس منتشر کرده، آورده است؛ واقعیت آمار نشان می دهد تعداد زنان مجرد نیازمند شوهر که از سوی برخی مروجین چندهمسری مطرح می شود صحت ندارد.

** جایی که مرد پنجاه ساله مطلقه ازدواج با دختر مجرد ۳۷ ساله را رد می‌کند، سخن گفتن از ترویج چندهمسری بیجاست

فاطمه موسوی ویایه نوشته است: هرچند وقت یکبار سایت های ترویج چندهمسری آماری منتشر می کنند که مدعی است تعداد زنان مجرد و بی شوهر دو برابر مردان مجرد است و راه حلی نیست جز اینکه زنان فاقد شوهر، همسر دوم مردان باشند. نگاهی به آمار رسمی جمعیت و نتایج سرشماری های عمومی نشان می دهد این ادعا بی اساس است. وی معتقد است ؛ جایی که مرد پنجاه ساله مطلقه ازدواج با دختر مجرد ۳۷ ساله را رد می کند سخن گفتن از ترویج چندهمسری بیجاست.

این جامعه شناس معتقد است: راه حل مساله اجتماعی زنان سرپرست خانوار یا خودسرپرست افزایش حمایت های اجتماعی دولتی و توانمندسازی این زنان است نه تلاش برای شوهر دادن آنها به مردانی که برای ازدواج دوم و سوم خود هم به سراغ زنان جوان تر و مجرد می روند نه بیوه ای با چند فرزند.

مسئله مهم در این ارتباط این است که در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی در اجرای احکام ثانویه همواره یکی از افتخارات فقه شیعه بوده است و اینکه امروز در این شرایط اقتصادی برخی به جای ارائه راهکار عملی برای حل مشکل زنان سرپرست خانوار و یا دختران مجرد به فکر این افتاده اند که برای آنها شوهر پیدا کنند، نه تنها مشکلی از مشکلات جامعه حل نمی‌کند، بلکه به معضلات فرهنگی و اجتماعی و حتی روانی جامعه دامن می‌زند و فقط بی مبالاتی را دامن‌گیر روابط اجتماعی خواهد کرد.

اشتراک این خبر در :